Każda osoba spotykająca się z innymi w określonym celu może korzystać z narzędzi facylitacyjnych. W szczególności trenerzy, zarządzający projektami, konsultanci – swoją efektywność w organizacji mogą wzmocnić poprzez świadome przygotowywanie procesu prowadzonych przez siebie szkoleń czy spotkań oraz używanie narzędzi i technik, które ułatwią pracę grupy.
Dla niektórych jednak facylitacja staje się jedną z kluczowych kompetencji, bądź nawet ścieżką zawodową. Profesjonalny facylitator zdaje sobie sprawę, że wiedza i znajomość różnorodnych narzędzi to nie wszystko. Ważna jest określona osobowość i cechy facylitatora.
Jakie to cechy?
- Facylitator lubi ludzi i lubi z nimi pracować.
Ceni sobie ludzi, ich poglądy i to co mówią. Chce, aby każda osoba uczestnicząca w prowadzonej przez niego sesji wyszła z niej z poczuciem, że była ważna, została wysłuchana i zrozumiana. Facylitator pozytywnie wzmacnia i wyraźnie podkreśla wagę każdego słowa i działania zainicjowanego przez uczestników.
- Facylitator chce pomagać.
Słowo Facylitator pochodzi z łacińskiego „FACIL” co oznacza „ułatwiać”. Facylitatorzy czerpią olbrzymią przyjemność z tego, że mogą być pomocni, że mogą przyczynić się do sukcesu innych.
- Facylitator odkłada na bok swoje EGO.
Zdaje sobie sprawę z tego, że jest „na usługi” grupy, rozumie, że jego obecność jest drugoplanowa, a jego osobiste poglądy są nieistotne. Wartość jego pracy jest wyznaczana poprzez fakt czy grupa osiąga swoje cele czy cele facylitatora. Nie powinien też, w czasie prowadzonego spotkania, warsztatów osobiście odbierać konfliktowych, trudnych zachowań uczestników. Facylitator tak odgrywa swoją rolę, aby maksymalnie pomóc grupie.
Źródło zdjęcia: pixabay